IPad - využití pro zdravotně postižené děti

02.04.2011 23:50

Pomůcky pro alternativní komunikaci a rozvoj řeči

Ráda bych otevřela zajímavé téma a tím je využití iPadu k práci s postiženými dětmi.

Co je vlastně iPad? IPad je multimediální dotykový počítač typu tablet od firmy Apple, zjednodušeně něco mezi notebookem a telefonem. Vše o iPadu se můžete dočíst např. zde a komu postačí video, může se podívat  zde.

Co mě vedlo k tomu, že jsem se rozhodla psát právě o iPadu? K iPadu jsem se dostala náhodou, když jsem si prohlížela videa na YouTube. Velmi mě překvapilo, že je iPad využíván v zahraničí k práci s autisty, mentálně i kombinovaně postiženými dětmi. Určitě by se dal využít i u nás, chybí jen hry či komunikační programy v češtině šité na míru našim dětem.

Pro koho je iPad vhodný? IPad je vhodnou pomůckou pro všechny děti od  nejmenších. Pomáhá rozvíjet jemnou motoriku, myšlení i řeč, vhodný je u dětí, které nejsou schopné používat klasickou myš.

Využití iPadu: Programy pro alternativní komunikaci, vzdělávací programy, hry, malování prsty, logopedie, prohlížení fotek a videí, zážitkový deníček. Lze ho využít k výuce cizích jazyků, především angličtiny.

Nevýhody iPadu: IPad nepracuje v systému windows, proto na něm nelze spustit programy od firmy Petit. Většina her je v angličtině nebo v jiném jazyce, našla jsem pouze jednu, která podporuje češtinu.

Výhody iPadu: IPad je lehký a vydrží v provozu až 10 hodin, proto je vhodný na cesty, do lázní nebo do školy. Firma Apple nabízí stovky her pro děti, některé z nich jsou vytvořeny přímo pro děti se speciálními potřebami. Mnoho her je zdarma, za některé se ale musí platit. Lze si koupit, nebo zdarma stáhnout  programy pro alternativní komunikaci, u některých je možnost namluvit si vlastní komentáře, stáhnout si a popsat vlastní obrázky a fotky.

Jak to celé funguje? Pokud přemýšlíte do budoucna o pořízení iPadu (jako já), nemusíte čekat a hry si můžete začít stahovat už teď. Stačí si stáhnout do svého počítače iTunes, zaregistrovat se a začít se stahováním her. U některých her je totiž free (zdarma) verze časově omezená. Zaregistrujete se tak, že si v iTunes otevřete jakoukoli free verzi, dáte stáhnout a počítač vás poté vyzve, abyste se zaregistrovali.

 Ukázky videí z YouTube:

Look Baby - hra pro nejmenší,  toto video se Verunce nejvíce líbilo :)

 

 

 

Draw with stars

 

Využítí iPadu pro děti s autismem a Aspergerovým syndromem a já jen dodám, že nejen pro ně :) - doporučuji zhlédnout až do konce.

 

Pocket Pond HD

 

 

 

 

 

—————

Zpět